Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2011

Τα δόντια μας, η αρχή του ταξιδιού της τροφής

http://egpaid.blogspot.com/2010/11/blog-post_03.html

Ερωτήσεις για την κατανόηση του κειμένου
Ποια δόντια ονομάζονται νεογιλά;
Πόσα είναι τα νεογιλά και πόσα τα μόνιμα δόντια;
Σε πόσες και ποιες κατηγορίες διακρίνονται τα δόντια μας; 
Σε τι χρησιμεύει ο κάθε τύπος δοντιού;

κλασματικές μονάδες

Ανάμεσα σε δύο ή περισσότερες κλασματικές μονάδες που αναφέρονται στην ίδια ποσότητα, μεγαλύτερη είναι αυτή που έχει το μικρότερο παρονομαστή.


Να γράψετε σε αύξουσα σειρά τις παρακάτω κλασματικές μονάδες:
1/5, 1/3, 1/7, 1/11, 1/6, 1/2, 1/15




ευθύς και πλάγιος λόγος

Στις παρακάτω περιόδους να μετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και το αντίστροφο.
«Πέτρο, έγραψες άριστα στο διαγώνισμα», είπε η δασκάλα στον Πέτρο.
«Έλα στον πίνακα, Άννα, να λύσεις το πρόβλημα», είπε ο δάσκαλος.
-Γιατί άργησες να επιστρέψεις; με ρώτησε η μητέρα μου.
-Περάσατε ωραία στην εκδρομή; μας ρώτησε ο Νίκος.
Ο γυμναστής είπε στα αγόρια: «Πάρτε την μπάλα και πηγαίνετε να παίξετε ποδόσφαιρο»
Ο γείτονας με ρώτησε αν έχουμε ρεύμα.
Ο Μάριος μου είπε πως θέλει να έρθει στο σπίτι μου.
Ο δάσκαλος του είπε να σηκωθεί όρθιος.
Μας είπε να μη βιαζόμαστε.
Με ρώτησε αν θα πάω μαζί της.

Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2011

κλασματική μονάδα

για το σπίτι:
Να βρείτε και να γράψετε:
το 1/2  του 12
το  1/3 του 12
το  1/5 του 25
το  1/3 του 7.260
το  1/8 του 1.016
το 1/2 της ώρας: ...... λεπτά
το 1/4 της ώρας: ...... λεπτά
το 1/2 του κιλού: ...... γραμμάρια
το 1/4 του κιλού: ...... γραμμάρια
και κάτι ακόμα ...
κάντε κλικ εδώ
(από το 11ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου Θεσσαλονίκης)

Επικοινωνία με παιδιά άλλων χωρών

για το σπίτι
Να διαβάσετε από το βιβλίο της Γραμματικής σας τα ομώνυμα και τα παρώνυμα (σελ. 210, 211)
Έχετε φίλους σε ξένες χώρες; Αν δεν έχετε, σκεφτείτε μήπως είναι καιρός να αποκτήσετε! Πολλά σχολεία ξένων χωρών ζητούν επικοινωνία με ελληνικά. Επίσης, το διαδίκτυο προσφέρει πολλές ευκαιρίες επικοινωνίας με παιδιά άλλων χωρών ή με Ελληνόπουλα που ζουν στο εξωτερικό.
Ας φανταστούμε πως θα θέλατε να γράψετε ένα γράμμα σε έναν καινούριο φίλο σας (ή φίλη) από μια ξένη χώρα. Σκεφτείτε τι θα έπρεπε να γράψετε σε ένα τέτοιο γράμμα.
Πληροφορίες για σας (το όνομα σας, τα ενδιαφέροντα σας και ό,τι άλλο θέλετε)

Για το σχολείο σας
Για την πόλη σας ή το χωριό σας
Για την Ελλάδα
Ό,τι άλλο νομίζετε ότι χρειάζεται ή είναι κατάλληλο

Θα σας βοηθήσουν και οι παρακάτω σύνδεσμοι:

Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2011

Κάντε κλικ εδώ, για να παρακολουθήσετε ένα πολύ καλό αφιέρωμα στην Κω.
ΠΗΓΗ: Αρχειοθήκη της ΕΡΤ

Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2011

Ανέβασα κι ένα κομπιουτεράκι στο blog, αλλά δε νομίζω να σας χρειαστεί για το συγκεκριμένο πρόβλημα...
Ας δοκιμάσετε να λύσετε το πρόβλημα αυτό!
(Περιμένω τις απαντήσεις σας τη Δευτέρα)
Ο Αντώνης, ο Βασίλης, ο Γιώργος και ο Δημήτρης ασχολούνται ο καθένας  µε ένα διαφορετικό από τα αθλήματα:  άλμα εις μήκος,  ποδόσφαιρο,  μπάσκετ και μαραθώνιο. 
Ο Αντώνης δεν συμπαθεί τα αθλήματα που παίζονται  µε  µπάλα.  
Ο Βασίλης είναι μαραθωνοδρόμος και ο Γιώργος δεν παίζει ποδόσφαιρο.
Ποια από τις ακόλουθες προτάσεις είναι σωστή;
A) Ο Αντώνης παίζει μπάσκετ          
B) Ο Βασίλης παίζει ποδόσφαιρο
Γ) Ο Γιώργος παίζει μπάσκετ            
∆) Ο Δημήτρης ασχολείται µε το άλμα εις μήκος
E) ο Αντώνης ασχολείται µε τον μαραθώνιο.

Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2011

Μεγάλα νησιωτικά συμπλέγματα και νησιά της Ελλάδας

 Το μάθημα αυτό θα εξεταστεί την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου
(κάντε κλικ στις λέξεις που βρίσκονται σε πορτοκαλί πλαίσιο)
Ομάδες νησιών που βρίσκονται στην ίδια θαλάσσια περιοχή συνιστούν ένα νησιωτικό σύμπλεγμα.
Τα κυριότερα νησιωτικά συμπλέγματα της Ελλάδας είναι: 
οι Κυκλάδες 
οι Σποράδες
τα Δωδεκάνησα
τα Επτάνησα 

και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Κυκλάδες:
Άνδρος, Πάρος, Σύρος, Μύκονος, Σαντορίνη, Δήλος, Τήνος, Νάξος κ.α.
Σποράδες:
Σκιάθος, Αλόννησος, Σκόπελος, Σκύρος 
Δωδεκάνησα:
Ρόδος, Κάρπαθος, Κως, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Πάτμος, Κάσος, Τήλος, Λέρος, Σύμη, Νίσυρος, Χάλκη, Λειψοί, Αγαθονήσι, Μεγίστη, Λέβιθα, Αρκοί, Αλιμιά
Νησιά Ανατολικού Αιγαίου:
Χίος, Λέσβος, Σάμος, Λήμνος, Θάσος, Σαμοθράκη
Η Ίμβρος και η Τένεδος είναι δύο μικρά νησιά του Αιγαίου πελάγους, που ανήκουν στην Τουρκία.
Επτάνησα:
Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Παξοί, Ζάκυνθος, Λευκάδα, Ιθάκη, Κύθηρα
Ορισμένα νησιά της χώρας μας, όπως η Σαντορίνη, η Μήλος, η Νίσυρος, δημιουργήθηκαν από εκρήξεις ηφαιστείων. Ο επισκέπτης αυτών των νησιών αντιλαμβάνεται την ύπαρξη των ηφαιστείων από το χρώμα των πετρωμάτων και τη μυρωδιά θειαφιού.
Περίπου το 1/5 της συνολικής επιφάνειας της Ελλάδας αποτελείται από νησιά. Όπως έχουμε ήδη μάθει, τα ελληνικά νησιά είναι περισσότερα από 2.000 και τα πιο πολλά από αυτά βρίσκονται στο Αιγαίο πέλαγος. 
Τα δέκα μεγαλύτερα σε έκταση ελληνικά νησιά είναι:
1. Κρήτη                                                                            
2. Εύβοια                                                                         
3. Λέσβος                                                                        
4. Ρόδος                                                                         
5. Χίος                                                                            
6. Κεφαλονιά
7. Κέρκυρα
8. Σάμος
9. Λήμνος
10. Νάξος

Μια πολύ καλή παρουσίαση του μαθήματος από τον δάσκαλο Πέτρο Σαμούχο:
http://www.slideshare.net/atavar/ss-5880244 
Ερωτήσεις για την κατανόηση του μαθήματος:
Τι ονομάζεται νησιωτικό σύμπλεγμα;
Ποια είναι τα κυριότερα νησιωτικά συμπλέγματα της Ελλάδας και σε ποιο πέλαγος ανήκει το καθένα;
Ποια είναι τα 10 μεγαλύτερα σε έκταση νησιά της Ελλάδας;
Ποια είναι τα νησιά των Δωδεκανήσων;
Σε ποιο νησιωτικό σύμπλεγμα ανήκουν τα παρακάτω νησιά;
Χίος, Κέρκυρα, Μύκονος, Πάρος, Σκιάθος, Ζάκυνθος, Ιθάκη, Σκόπελος, Λέσβος, Σάμος, Λευκάδα, Τήνος, Σύρος, Νάξος, Σαντορίνη

προετοιμασία για το 2ο κριτήριο αξιολόγησης στην Ιστορία

(Την Τρίτη 29 Νοεμβρίου γράφουμε κριτήριο στην Ιστορία.Ξεκινάμε το διάβασμα από το Σαββατοκύριακο)
Διαβάζουμε:
Το σύστημα της τετραρχίας (ποιος το εφάρμοσε, γιατί και ποιοι ήταν οι τετράρχες)
Το διάταγμα της ανεξιθρησκίας (πότε, πού,από ποιους υπογράφτηκε και τι όριζε)
Οι λόγοι για τους οποίους αποφασίστηκε η μεταφορά της πρωτεύουσας
Η θρησκευτική πολιτική των αυτοκρατόρων: Κωνσταντίνου, Ιουλιανού και Θεοδόσιου
Ο χωρισμός της αυτοκρατορίας από τον Θεοδόσιο
Με ποιους τρόπους αντιμετώπισε το ανατολικό τμήμα τις εχθρικές επιδρομές
Να συνδυάζετε τα ονόματα των εχθρικών λαών, των ηγετών τους και τις ενέργειες καθενός
Το Πανδιδακτήριο (σελ. 33)
Οι Δήμοι
Η βασική εκπαίδευση στο Βυζάντιο
Σημαντικές ημερομηνίες: 
313:διάταγμα της ανεξιθρησκίας
330:εγκαίνια της Κωνσταντινούπολης
392:κατάργηση ολυμπιακών αγώνων
395:χωρισμός της αυτοκρατορίας
476:διάλυση του δυτικού ρωμαϊκού κράτους 

2ο ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Να συμπληρώσετε τους παρακάτω πίνακες:
ΜΕΙΩΤΕΟΣ
ΑΦΑΙΡΕΤΕΟΣ
ΔΙΑΦΟΡΑ
250.000
150.000


250.000
50.000
300.000

250.000

ΠΡΟΣΘΕΤΕΟΣ
ΠΡΟΣΘΕΤΕΟΣ
ΑΘΡΟΙΣΜΑ
40.000
20.000

70.000

200.000

 Να βρείτε το Ε.Κ.Π. :
Ε.Κ.Π. (4, 8)= .......   Ε.Κ.Π. (2, 3)= .......
Ε.Κ.Π. (3, 4, 6)= ...........   Ε.Κ.Π. (5, 10, 15) = .........  

Να βρείτε τους διαιρέτες των αριθμών: 18 και 28
δ18 :
δ28 :
Να βρείτε τον αμέσως μικρότερο και τον αμέσως μεγαλύτερο ακέραιο αριθμό που διαιρείται κάθε φορά ακριβώς:
με το 2
με το 5
με το 10

258


560


1557


261


853


2565


Να κάνετε τις παρακάτω πράξεις:

285 34
107 86
965 : 5
2.045 : 17




Να λύσετε τα παρακάτω προβλήματα: 
Ο πατέρας του Γιάννη αγόρασε 12 πρίζες και 15 διακόπτες για το καινούριο τους σπίτι. Αν η κάθε πρίζα έκανε 18 ευρώ και ο κάθε διακόπτης 14 ευρώ, πόσα ευρώ πλήρωσε συνολικά; 

Η Αναστασία είχε 135 γραμματόσημα. Έδωσε στη φίλη της τη Μυρτώ 17 και στη φίλης της την Ελένη 5 περισσότερα από ό,τι έδωσε στη Μυρτώ. Τα υπόλοιπα τα έβαλε σ' ένα άλμπουμ. Αν τοποθέτησε 8 γραμματόσημα σε κάθε σελίδα, πόσες σελίδες του άλμπουμ γέμισε;

Τα παιδιά της Ε΄ τάξης μπορούν να παραταχθούν κατά τετράδες, εξάδες ή οκτάδες, χωρίς να περισσεύει κανένα. Πόσα παιδιά το λιγότερο έχει η τάξη;

Τετάρτη 23 Νοεμβρίου 2011

Τι δεν πρέπει να κάνετε στο διαδίκτυο


Τα άτομα που γνωρίζετε στο Διαδίκτυο δεν είναι πάντοτε αυτά που ισχυρίζονται ότι είναι. Μπορεί να σας λένε ψέματα για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη σας.
Μην δίνετε ποτέ τα προσωπικά σας στοιχεία, ούτε να αποκαλύπτετε σε άλλους χρήστες του Διαδικτύου πληροφορίες που αφορούν τους φίλους σας, την οικογένειά σας ή το σχολείο σας.
Προστατεύστε την ιδιωτικότητά σας !!!
Μην αποκαλύπτετε τους κωδικούς πρόσβασης (password) που χρησιμοποιείτε.
Συζητήστε με τους δασκάλους σας, τους γονείς σας
και με πρόσωπα που εμπιστεύεστε για τις
δραστηριότητες σας στο Διαδίκτυο, ιδιαίτερα
αν αντιμετωπίσετε οτιδήποτε περίεργο ή
ασυνήθιστο.

Επανάληψη για το 2ο Κριτήριο Αξιολόγησης στα Μαθηματικά

Διαβάζουμε:
Πότε κάνουμε πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμό  ή διαίρεση.
Ποια είναι η σχέση
α)μεταξύ μειωτέου, αφαιρετέου και διαφοράς
β) μεταξύ προσθετέων και αθροίσματος

Πώς βρίσκουμε το ΕΚΠ. Προβλήματα που λύνονται με τη βοήθεια του ΕΚΠ
Κριτήρια Διαιρετότητας του 2, 5 και 10
Πώς βρίσκουμε τους διαιρέτες ενός αριθμού.
Προβλήματα  4 πράξεων

Οι θάλασσες της Ελλάδας


Η χώρα μας, όπως είδαμε και στα προηγούμενα μαθήματα, είναι μια χερσόνησος, που βρέχεται από το Αιγαίο, το Ιόνιο και το Λιβυκό πέλαγος, τα οποία είναι τμήματα της Μεσογείου θάλασσας. Το Αιγαίο είναι μια κλειστή θάλασσα, που βρίσκεται ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Τουρκία, είναι αρκετά ρηχή, ενώ το Ιόνιο πέλαγος είναι ανοικτό προς τα νότια και δυτικά. Στα νότια του Ιονίου πελάγους και δυτικά από το ακρωτήριο Ταίναρο βρίσκεται το σημείο, όπου έχει εντοπιστεί το μεγαλύτερο βάθος της Μεσογείου (Φρέαρ των Οινουσσών, 5.090 μ.). Το Λιβυκό πέλαγος απλώνεται ανάμεσα στην Κρήτη και στην Αφρική. Οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας έδωσαν διαφορετικά ονόματα σε τμήματα του Αιγαίου θέλοντας ίσως να μιλήσουν για τη δική τους θάλασσα, τη θάλασσα που έβρεχε τα νησιά τους.Έτσι έχουμε το Κρητικό, το Καρπάθιο, το Ικάριο, το Μυρτώο και το Θρακικό πέλαγος.                                                                               

Ας δοκιμάσουμε τις γνώσεις μας στα πελάγη και τους κόλπους της πατρίδας μας.
(κάνουμε κλικ στους παρακάτω συνδέσμους) 
http://www.purposegames.com/game/89e6c21a9b
http://www.purposegames.com/game/de768b7498

Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2011

11.Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο

11.Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο
Ερωτήσεις για την κατανόηση του μαθήματος
Τι γνωρίζετε για τις αγορές της Κωνσταντινούπολης;
Ποιες αρμοδιότητες είχε ο Έπαρχος της Πόλης;

Διαιρέτες ενός αριθμού

Άσκηση
Να βρείτε και να γράψετε τους διαιρέτες των αριθμών:
14, 15, 22, 28, 30, 80, 90

Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2011

Ισορροπημένη διατροφή

Επανάληψη για το 3ο Κριτήριο Αξιολόγησης στη Γλώσσα

επανάληψη για κριτήριο αξιολόγησης 
  • οριστικό και αόριστο άρθρο
  • επίθετα σε -ύς, -ιά, -ύ
  • επίθετα σε -ής, -ιά, -ί
  • μετοχές σε -μένος, -μμένος, -ημένος, -ισμένος
  • αιτιολογικές προτάσεις
  • επίθετα που φανερώνουν προτερήματα και ελαττώματα (ΒΜ σελ. 51)


10. Το παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι

10. Το παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι
http://egpaid.blogspot.com/2010/10/blog-post_20.html
Ερωτήσεις για την κατανόηση του μαθήματος
Να περιγράψετε το ιερό παλάτι της Κωνσταντινούπολης.
Τι γνωρίζετε για τον ιππόδρομο και τις ιπποδρομίες;
Τι ήταν οι Δήμοι;

Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2011

Γεωγραφικοί όροι

Ακρωτήριο: το άκρο ενός τμήματος της ξηράς που εισχωρεί μέσα στη θάλασσα
Διώρυγα: μεγάλο τεχνητό κανάλι που ενώνει δύο θάλασσες ή λίμνες ή ποταμούς
Ισθμός: στενή λωρίδα ξηράς που ενώνει δύο στεριές και χωρίζει δύο θάλασσες
Κόλπος: τμήμα θάλασσας που εισχωρεί μέσα στην ξηρά
Όρμος: μικρός σε έκταση κόλπος
Πορθμός: ένα κομμάτι θάλασσας που χωρίζει δύο ξηρές και ενώνει δύο θάλασσες

Κράτος Έθνος

Το κράτος είναι λαός εγκατεστημένος μόνιμα σε μια χώρα, οργανωμένος με νόμους και έχει την εξου­σία, δηλαδή τη δύναμη:
  • να θέτει νόμους και να επιβάλλει ποινές σε όποιους δεν τους τηρούν και
  • να καθορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των ανθρώπων που κατοικούν στη χώρα.
Ο ανώτερος νόμος του ελληνικού κράτους είναι το Σύνταγμα.
Έθνος είναι ένα σύνολο ανθρώπων που είναι ενωμένο με στοιχεία κοινού πολιτισμού, κοινού ιστορικού παρελθόντος, έχουν κοινές επιδιώξεις, πολλές φορές μιλούν την ίδια γλώσσα και έχουν την ίδια θρησκεία.